Hunter píše:
Planeta nema FTL, natoz podsvetelny
Tak pro začátek chci říct, že takřka dogmaticky odmítám myšlenku jakéhokoliv cíleného pohybu s planetou, STL nebo FTL, protože něco takového je šílené hned na padesáti různých úrovních. Civilizace která dokáže pohnout planetou (bez ohledu na následky) je prakticky všemocná.
Jinak tu Tvou úvahu v bodě 1 docela míjím - naprosto nechápu, kde se bere kauzální vztah FTL je velký a drahý => je levné zabezpečit planetu
Hunter píše:
ty mas 5 lodi, ja mam se stejnou kapacitou 200 platform.
Hm. Klidně jednu loď obětuju a pořídim si místo ní 40 platforem, hodim je do nákladního prostoru, přiblížim se v trajektorii, kde mě bude stínit Jupiter nebo tak něco, potichu si zacílim Tvých 200 platforem a pak pošlu svých 40 na sebevražednou misi, aby s předstihem těch Tvých 200 statických rozsekaly na hadry - nejspíš při tom samy zařvou, ale čert vem platformy - moje platformy budoyu mít výhodu toho, že ty Tvé zaměří dřív (protože jsou statické) a i potom co ty Tvé na ty moje vystřelí budou mít ty moje reakční čas - své rakety odpálí předtím, než budou zničeny a Tvoje platformy zařvou. 200 za cenu 40. Tvá obrana byla právě 5 krát nákladnější než můj útok, který ji zrušil.
Hunter píše:
Systemove lode, tedy bez FTL jsou opet levnejsi, snazsi na udrzbu a prozmenu uvezou vice zbrani, respektive mohou byt vyrazne rychlejsi nez ty s FTL. Realne tedy mozna mam stejne drahou lod, ale je vzdycky silnejsi a rychlejsi.
Pouze za předpokladu velice specifických charakteristik FTL pohonu.
1) musí být FTL drahé jak svině
2) musí mít FTL prokluz v aktivaci, protože jen trochu rozumná perioda povede k jednoduché taktice - skočím, sesmahnu, odskočím a všechny Tvoje systémové lodě zařvou s minimálním rizikem pro FTL útočníky
3) musí být FTL gigantické a mít hromadu dalších specifik, aby se splnila Tvá podmínka o tom že systémová loď bude silnější
4) kromě bodu 2 musí FTL fungovat pro každou loď separátně (není možný "vlek") a navíc se loď s FTL musí pohybovat "prostorově" (tj. žádné červí díry nebo jiná dimenze, např. hyperprostor) a být v FTL detekovatelné. V opačném případě jedna loď dovleče FTL flotilu, ta zaútočí, druhá ji ihned odvleče. V případě FTL na principu červích děr jsou systémové lodě rovnou k sešrotování, protože nikdy nebudou tam, kde jich bude potřeba.
Ve chvíli, kdy bude FTL fungovat jakkoliv jinak, jsou systémové lodě asi stejně tak dobré jako dvouplošníky proti F16tkám. I když je vybavíš moderními raketami a radarem, F16tka si je se svou rychlostí, dostupem a manévrovacími schopnostmi sežvejká na pitomej kulomet, raketama ani nebude potřebovat plejtvat.
Obecně je prostě FTL technologie natolik převratná, že (snad kromě svých zcela pionýrských začátků kdy ještě není pořádně pochopena a ovládnuta) okamžitě pošle jakékoliv systémové lodě v otázce kontroly nepřátelského prostoru na smetiště dějin. Podobně jako nadzvuková proudová letadla - ano, podzvuková a neproudová letadla se také používají ke spoustě věcí, ale k tomu, kdo bude vládnout ve vzdušném prostoru, už nemají takřka vůbec co říct.
Hunter píše:
Jestlize jsi silenec, ktery se okryje a vsechno posle do utoku, staci mi si na tebe pockat, prevalcovat te u svych hranic a pak si s tebou pohravat jak se mi bude chtit.
Tahle úvaha už je úplně nesmyslná a odmítám se jí věnovat - nejen že jí jako všemu ostatnímu chybí nějaké vymezení TL rámce, ale ještě navíc v ní pracuješ rovnou s relativně konkrétní představou podoby bojiště a taktiky. Co když bude mít každá strana na 30 kolonií v 10ti systémech? Co když útočník sice vrhne velkou sílu do útoku, ale pak s ní neudeří přímo ale zahrabe se někde v asteroidovém pásu a odtamtud Tě bude otravovat? Tady už je těch ALE odpovědí tolik že to vůbec nemá smysl.
Hunter píše:
FTL vzdycky stalo energii, zdroje.
FTL AFAIK nikdy neexistovalo a co se týče SF konceptů tak mě v důsledku napadá tuna takovejch, které žádnou signifikantní energii nestojí, dost z nich bylo použito i v různých seriálech. Vlastně mě napadá víc seriálů, u kterých je FTL relativně nenáročná záležitost, než takových, u kterých je to něco obtížného a nákladného.
Hunter píše:
ze flotilu ma vyznam vzdycky koncentrovat a utocit s ni primo na nepratelskou flotilu/planetu, ale nikdy ji nestepit na nejake "silne" hlidky.
Opět pracuješ s překonkretizovaným rámcem. S podobnou taktikou uděláš radost každému nepříteli hned, co budou ve hře nějaké kolonie nebo pozice mimo Tvou hlavní planetu - hezky si chraň svou planetu, on Ti mezitím pěkně rozebere nebo zdevastuje každou jednu nechráněnou kolonii nechanou na pospas a pošle Tvůj vesmírný rozvoj o pár desítek let (minimálně) nazpátek.
Ostatně tohle bylo docela dobře vidět v Babylonu 5 - většina civilizací měla jednu svou centrální planetu a pár nebo spoustu kolonií a ty bitvy i války tam pak podle toho docela realisticky vypadají.
Hunter píše:
Zaroven boj s nepratelskou planetou vyzaduje realne dvojnasobnou palebnou silu
Vtip je taky v tom že statická není jen planeta, statické jsou i planetární obranné systémy na jejím povrchu. V důsledku tak tvoří skoro stejně dobré cíle jako jakákoliv obrana na orbitě - nepřítel jí relativně snadno zmasakruje už z dálky. Aby měla taková obrana smysl, potřebuje k sobě flotilu, kterou bude podporovat, a její výkonost v konečném důsledku rozhodně nebude úměrná její palebné síle - a) ji nemůžeš nikdy zapojit celou b) pokud ji flotila cíleně neubrání (což ale bude zase snižovat bojovou efektivitu flotily), pak ji nepřítel relativně brzy z velké části vyřadí.
Hunter píše:
reci jen si tuhle slabost uvedomi vcas kazdy, aby se na ni, respektive aby na ni sve obyvatele pripravil vcas. At uz klasickym systemem bunkru, nebo filtracne/ockovacimi systemy.
Tohle je fascinující, proč jako myslíš že to tak bude?
Víš, že celou Evropskou (natož mnohem citlivější americkou) energetickou síť dokáže zlikvidovat za jednu noc pár desítek chlapů s favoritem, kuší a kufrem plnym kovovejch lanek? Všichni to vědí, ale všichni na to kašlou, protože si prostě nikdo nemůže dovolit tu energetickou síť chránit přímo, bylo by to k nezaplacení. Všichni tudíž sází na to, že to ochrání nepřímo tajné služby tím, že včas zachytí každého, kdo by to chtěl zkusit.
Stejně tak Tvoje představa toho že by každej dům byl totálně soběstačnej a nevim co dalšího ještě je prostě naprosto nesmyslná - je to ekonomicky tak děsivě neefektivní, že se s tím skoro nedá operovat. Kromě toho, i kdyby, tak to řeší jen 20% problému, jestli vůbec. Už vůbec nemluvě o tom, že jedno EMP to smete ve svém dosahu všechno, bez ohledu na to jak moc decentralizovaný to uděláš.
A podzemní bunkry v dostatečné hloubce pro celou populaci... hm, takovéhle šílené myšlenky tu už jednou byly, jenže bez ohledu na to kolik tím zachráníš lidí v daném okamžiku, strategicky jsi skoro o to víc v tahu (protože musíš uvolnit ohromné zdroje na to abys těm lidem pak z těch bunkrů zasypaných troskami pomohl včas, a to ani nemluvě o tom že nad bunkry může být fatální úroveň radiace ještě celé měsíce...)
V žádném případě prostě nemůžeš nechat nepřítele udeřit na Tvou planetu, i kdyby to měla být jen pitomá orbita. Uvažovat o tom, že bys ho dokonce nechal planetu zbombardovat s tím, že tam máš pro lidi bunkry, to ukazuje jen na to na kolik věcí jsi vůbec nepomyslel (případně na co všechno se vykašlali tvůrci další od reality odtržené PC hry) - i kdybys zachránil 90% populace, tak by taková planeta byla na dalších mnoho a mnoho (dost možná i desítek) let prostě totálně k ničemu.
A náklady na to abys vybudoval všechna důležitá zařízení pod zem (bohové, uvědomuješ si vůbec o čem mluvíš? To není jak v počítačové hře - ukrýt pár baráčků, to fakticky znamená zahrabat pod zem prakticky celou civilizaci) by byly tak enormní, že by si za to nepřítel mohl dovolit postavit flotil minimálně pětkrát tolik oproti Tobě s tim, co Ti pak zbyde.
Hunter píše:
ty tech raket tam moc nedovezes. Ne dost. Proto se ostatne zbrane delaji lepsi, protoze potrebujes efektivitu.
Tam těch raket dovezu naopak mnohem víc, než by bylo potřeba, a o efektivitu se vůbec bát nemusim, protože o efektivitu se postará prostý fakt, že se vykašlu na to, co brzdí efektivitu dneska - humanitární dohody
Vezmu hromadu gigantickejch nosnejch kontejnerů, vyhodim je někde dost daleko na to, abys mě tam nemoh sejmout.
Kontejnery se rozletí k Tvé planetě a budou průběžně zrychlovat - statický cíl, nikam s ní neuhneš. Až dosáhnout rozumného urychlení (nebo místa, v němž budou napadnutelné), rozpadnou se na menší nosné rakety, které budou dál zrychlovat. A ty se pak opět po dosažení určité rychlosti nebo určité hranice za níž jsou napadnutelné rozpadnou na malé raketky. A ty se pak rozpadnou na jednotlivé hlavice, velké cca 10cm a rozprostřené po ploše odpovídající celé šířce Tvé planety (super cíle v tom gigantickém vesmíru).
Bude to jako déšť meteorických kamínků, Tvoje obrana mi těch hlavic může pro mě za mě sejmout třeba 95%, (i když vzhledem k jejich velikosti pochybuju, že jich vůbec zaměří víc než 10%, natož aby je sejmula); ve chvíli, kdy bude každá z nich nést ampulku rychle se šířícího viru s delší inkubační dobou a prudkým nástupem, který jsem si vyrobil v laboratoři (=nemáš šanci mít vakcínu) tak se a) rozloučíš s hezkým podílem populace (technicky to bude takřka genocida) b) chaos který nastane bude pro Tvé válečné úsilí dost možná ještě víc devastující než ta nemoc samotná.
Možná na Tebe budu i hodný a hodim Ti tam virus který nebude smrtelný, třeba jen něco co způsobí měsíce trvající horečky nebo celotělní ochrnutí nebo tak něco - ono sice pořád zemře hezké procento lidí, jenže o nemocné se musíš víc starat = víc chaosu, víc vyplýtvaných zdrojů na Tvé straně. A nakonec když budu mít protilék tak si na té následně obsazené planetě aspoň zachovám rozumnou populaci...
Hunter píše:
A predem rikam, ze zasobovaci lode to nikdy nebudou mit lehke - staci par "piratu", i lehkych a nadelaji z nich sekanou.
Tohle je nesmysl který se drží v seriálovém SF. Vesmír je tak gigantický, že i pokud budeš vědět kudy zhruba moje konvoje létají, prakticky nemáš šanci na některý z nich narazit - už to tu zmiňoval Jeroson.
Jinak si nastuduj taktiku konvojů používanou za II. světové války. Rád bych Tě upozornil, že se oproti obecnému dojmu nejedná o taktiku defenzivní, ale o taktiku ofenzivní - nepřítel je lákán na náklad, který nikdy jinde nemůže potkat a při tom je velmi efektivně ničen. Ostatně, Dönitz by mohl vyprávět.
A ve chvíli, kdy bude FTL skokové nebo bude procházet jinou dimenzí už na něco podobného můžeš rovnou zapomenout.
Hunter píše:
Trosku problem je v tom, ze ty nejspis chvilku na to ztratis u to svou domovskou
Neztrtím, opět víc dříve ta pasáž o studené válce. Po zničení nepřátelské centrální planety zavládne u nepřítele totální chaos a i kdyby ne, tak na odpověď bude mít hrozně málo času - v okamžiku kdy se udržím nějaký základní čas už mi nebude skoro nic hrozit, protože bez zásobování a zázemí centrální planety se celá nepřátelská armáda postupně rozloží zevnitř jak domeček z karet.
Kromě toho vůbec nemůžeš uvažovat to co uvažuješ, že někdo vezme celou flotilu a někam ji pošle. Takhle se válčilo jen v několika specifických případech v hlubokém starověku (a to se možná ještě mýlím) a je to taktika v moderní době naprosto nepoužitelná.