Já jsem se svou skupinou začal hrát D&D5 před vánocemi. Původně jsme chtěli hrát Phandalin a Hoard of the dragon queen, ale přišli mi tak nezajímavé, že jsem z nich vzal jen několik NPC a název města a jinak nemají s připravenými dobrodružstvími vůbec nic společného.
Pro tvorbu i pro vedení hry mi přijdou D&D5 super. Hrával jsem dle pravidel D&D3.5 i podle D&D4, ale v obou případech mi pravidla neseděla. Přišlo mi, že se musím učit pravidla na úkor vlastní hry. V pětkách jsou pravidla tak jednoduchá, že se nemusím učit nic. Kdykoli potřebuji cokoli vyhodnotit, jede se skill + prof + d20 + výhoda/nevýhoda vs. 10/15/20. Nenarazil jsem ve hře na situaci, která by se řešila složitěji nebo jinak. Mám proto jako GM naprostou volnost v tvorbě i vedení a mám jistotu, že ať vymyslíme cokoli, vždy to bez přemýšlení dokážeme vyhodnotit. K tomu jednoduché pravidlo akce + bonusová akce + reakce v jednom kole a máme vše, co he hře potřebujeme.
Já jsem líný a sklerotický GM - nestudoval jsem postavy, nestudoval jsem bestiář, nestudoval jsem žádnou přípravu a co jsem si přečetl, to jsem zase zapomněl. Má příprava spočívá v pěti řádcích na jedno sezení, kdy si jen sepíšu, co by každá ze zúčastněných stran chtěla dosáhnout jako dalšího kroku. Při vedení se řídím obrázky z bestiáře - neznám žádnou příšeru, jaké má staty, kouzla, bonusy - nepotřebuju. Řídím se jednoduchým pravidlem 10/15/20 + charakterem NPC.
Je pravda, že my nijak nepreferujeme složité taktické souboje, kde by šlo o počítání každého životu. U nás jde spíš o to, jakým směrem se vývoj posune, než kolik životů kdo ztratí. Míváme maximálně jeden, dva souboje za pětihodinové sezení a souboj je kolikrát rozhodnut během jednoho, dvou kol, kdy už je jasné, která strana dostala na frak. Častěji se u nás vyskytují nebojové situace na jeden, dva hody v ten pravý čas.
Co se hráčů týče - mám od prosince komplet novou družinu, tři nové lidi, takže nedokážu posoudit, jestli se pro ně hra nějak změnila. Shodují se ale v tom, že jim D&D5 vyhovují. Při tvorbě postavy postupovali tak, že si nejdříve vytvořili background - co má jejich postava za cíl, jak ho chce dosáhnout a co je asi tak zač a následně si dle toho vybrali povolání a profese. Myslím, že jim tento způsob přesně vyhovoval a mám velice komplexní a komplikovanou družinu plnou osobitých charakterů. Vzhledem k jasně daným cílům jsem jen vytvořil opozici, která jim komplikuje život a před každým sezením zhodnotím, čeho by jednotlivé strany (NPC) chtěly dosáhnout v daný moment a tak hraju, bez jakékoli extra přípravy.