Element_Lead píše:
protoze jsem tak nejak tusil, ze je to dalsi z X zbytecnych projektu, ktere budou zastarale uz v dobe sveho vydani.
nechtěl sem to psát tak zvostra, ale v podstatě totéž byla moje myšlenka, když sem se dočet, že to je 16 let tvořenej systém.
V obecném povědomí pořád přežívá totální archaismus dojmu že co bylo broušené dlouho, musí být vybroušené dobře. To je jen další vtělení obecného nesmyslu o hodnotě věku, který mám tak hrozně rád, že kdybych ještě jezdil nějak plánovaně na FFko, tak si Filipovi snad řeknu o slot v Maelström linii abych to tam rozcupoval - celá tahle pitomost se s náma táhne ještě z doby 1940-, kdy platilo, že změna okolního světa probíhá s rychlostí pomalejší, než je období jedné generace, což implikovalo, že to, co známe, se zlepšuje (i velké revoluce - pára atp. - které se zpětně zdají bodové, potřebovaly generaci a víc na svoje skutečné zdokonalení do použitelné podoby). To be fair chápu, že se to drží - platilo to tisíce let.
Svět se změnil a stal se dynamičtějším, cyklus změny se zrychlil tak výrazně, že celé kolečko inovační iterace (od nápadu až po zánik a zastaralost) proběhne klidně v čase menším, než je jedna generace (vzpomínáte na CDčka? Jak jste museli mít vypalovačku? DVDčka? BlueRay v linii už nebylo nic víc, než výkřik ze tmy pro prodej filmů... flashdisky? Kdysi měli všichni pomalu dva a víc, dneska jsou mimo už i ty, protože cloud a wireless...)
RPG mají 40 let a třetí, možná už i čtvrtou designovou generaci. U nás jen 25 a doháněli jsme to rychlíkem. Pokud se ten systém vyvýjel 16 let, tak to znamená buď to, že se za tu dobu X krát zásadně změnil (tj. efektivně ten systém co je dneska nebyl vyvýjenej 16 let, i když má možná 16 let starý rodokmen), nebo to znamená, že stojí na naprosto archaických základech (16 let - rok 2000; v kurzu bylo DnD 3e, WoD pořád běželo na oWoD systému, GURPS byly pořád ještě aktuální - u nás tou dobou dokonce v boomu, neměli jsme smartphony, neměli jsme wikipedii, sotva začal fungovat Google, na RPG scéně se sotva začal blížit boom indies, ale pořád ještě byly za obzorem... žádný Fate, natož GUMSHOE, na DrD+ jsme čekali jak na Hvozd nejen pro druida a oDrD měl pořád ještě verzi 1.3 - minimálně u Pokročilých)
Osobně nemám důvěru v žádný systém nebo věc, co by vznikala dýl, jak dva, maximálně tři roky, než jí autor představí navenek - cokoliv co vzniká dýl totiž neni projekt se záměrem, drivem a promyšleností, ale doma piplaná a hýčkaná záležitost - a samozřejmě, autor jí může mít rád a jeho skupině může fungovat, nicméně mezi house-systémem a systémem co má fungovat jako produkt pro ostatní je propastný rozdíl.
Colombo: O nesmyslnosti podobných srovnání s PC RPG sem už několikrát psal a můj názor se nijak nezměnil. Jiná platforma, jiná hra, jiné principy, jiní hráči (a i když někteří hrají totéž, u obojího hledají něco jiného)
EDIT: vlastně nic, ani sem tenhle post needitoval, ale zdá se, že tu je teď v móde vést v editech druhou část konverzace, tak nechci bejt out...