ok... protože je popis elfů v
Mordenkainovi ve skutečnosti docela zajímavý, tak tu nechám poznámky s mými průběžnými dojmy z čtení elfí kapitoly...
Přesně jak bylo "přislíbeno" v těch promo videích, Mordenkain natvrdo provazuje elfí mytologii a origin s konkrétními božstvy. Neni to nutně špatně, ale osobně se mi to k elfí stylizaci nelíbí. No nic, naštěstí se od toho neni tak těžké oprostit a případně to číst jen jako jednu z mnoha verzí a možných variant. (Nicméně musim říct že se mi fakt líbí ta ironie toho že za stvoření elfů je vlastně přímo odpovědný bůh orků.)
Elfí origin story (legenda o Corelonovi a Lolth atd.)... zajímavě podaná, ale nějak... nevim, nemá to tu jistkru - když ve Volovi čtete u obrů legendy o jejich bozích a stvoření, tak vám to zároveň říká něco o obrech samotných a o tom jak je hrát a tvořit jako postavy. Tahle legenda tohle nemá.
Docela zajímavé DnD pojetí Tolkienovské elfí reinkarnace - musim nechat že tahle část je fakt povedená. Stejně tak ty odkazy na dětství ve vztahu k nízké natalitě a bližší popis té jejich meditace co mají namísto spánku a toho jak se tato vztahuje k dospělosti.
...ok, ten popis elfů je ve skutečnosti dost kvalitní a dost ve stylu
toho mého (teda, obsahově to je odlišné a je to podané odlišnou formou, ale styl a pojetí jsou dost podobné mi přijde).
Hm. Musím říct že je zajímavé sledovat jak jiný autor zachytil ty samé "tradiční elfí rysy" odlišným způsobem a zdůvodněním než já popř. jak tytéž rysy vedou k odlišným nebo jen jiným vývodům. Např. co sem já vtisknul do Řád vs. Chaos je tady podané jako Vášeň vs. Zdrženlivost, i když s reflexí věku (čemuž sem se já záměrně vyhnul protože sem to nechtěl, ale není nic špatného na tom to pojmout víc stereotypně), u dlouhověkosti je - i vzhledem k reinkarnaci - zajíamvě podaný ten koncept zločinu a trestu...
Vživotě sem nečet ani nehrál nic s Drizztem ale bohové jak už sem na něj alergickej... to že Wizardi nebyli schopný sehnat jinýho ikonickýho drowa neni důvod se tim jednim chvástat, ale naopak se jít stydět někam do kouta za nenápaditou trapnost.
Hej to propojení toho jejich meditačního snění ve vlastních vzpomínkách jako centrálního motivu jejich životů které prochází nejen fázemi (dětství, dospělost, stáří), ale motivuje i jejich dílčí jednání (jako třeba výpravy za dobrodružstvím) je ve skutečnosti fakt hrozně hezky podaný. (A ano, je to vklidu propojitelné s koncepty z článku, což je příjemný bonus...)
Pasáž s těmi magickými poli velmi hezky koresponduje s legendami o elfech jako o bytostech žijících v pohádkových a zázračných místech, nicméně osobně mi docela nesedí že se takovýhle v podstatě obecný magický prvek vtiskne jedné konkrétní rase (a nevidím důvod proč by totéž neměli dokázat i lidi, orkové nebo trpaslíci).
Elfí bohové... po chvíli sem začal víc pročítat než číst, celkově to je dost nezáživnej a nenápaditej pantheon kterej ve mě budí dojem že spíš než vytvořit něco zajímavého si autor škrtal checklist (jakože ve stylu "bohyně života - check, bůh lesa - check, bůh moře - check...) Jako ne že by místy nebyly nějaké slušnější kousky (Sehanine vypadá že by s ní šlo pracovat...) ale celkově poměr zajímavost obsahu / množství textu nic moc v téhle části. A podobně jako sem to už psal u té legendy o stvoření elfů, nadále pokračuje trend toho že narozdíl od obrů a obřích bohů ve Volovi, tady ti bohové vlastně o elfech nic moc (nového / zajímavého) neříkají. No nic, popojedu.
Evermeet (místo magicky vyrvané z plane of Arborea nacházející se... kdesi mezi rovinami a světy) je hezkej kus world buildingu nebo mytologie (nebo obojího záleží jak to pojmete, že)
Eladrini... mají zajímavý popis svého vztahu k Faerii. Povšechně jsou kompatibilní s Eladriny z článku (což není tak překvapivé vzhledem k tomu že eladrini popsaní v UA byli moje původní inspirace).
Pravidla pro eladriny Osobnostní rysy a vady zůstaly stejné jako v UA (tzn. tak jak sou v článku). Eladrini teď mohou svou psychologickou náležitost změnit na konci dlouhého odpočinku (namísto "kdykoliv" jak to bylo v UA).
Magické schopnosti eladrinů spojené s obdobími jsou zrušeny. Eladrini namísto toho získávají vílí krok
jako bonusovou akci (jednou mezi odpočinky). Od 3. úrovně získá provedení vílího kroku dodatečný efekt spojený s ročním obdobím, k němuž eladrin zrovna náleží (tj. povaha vílího kroku je nyní pevně spjatá s rozpoložením eladrina). Případné záchrany jdou proti 8+Zdatnost+Charisma
- podzim: ihned po provedení kroku zvol až 2 bytosti do 10 stop, které vidíš. Když failnou záchranu na Moudrost, tak jsou tebou okouzleni (charmed) až na 1 minutu nebo dokud jim ty nebo tví přátelé neublížíte.
- zima: ihned po provedení kroku zvol 1 bytost do 5 stop, kterou vidíš. Když failne záchranu na Moudrost, je tebou zastrašena (stav frightened) až do začátku tvého dalšího kola
- jaro: Můžeš se dotknout 1 souhlasící bytosti do 5 stop od tebe a teleportovat ji krokem namísto sebe.
- léto: ihned po provedení kroku zraníš všechny bytosti které chceš a které jsou do 5 stop daleko a vidíš je ohnivým zraněním za hodnotu své opravy Charismatu (minimálně za 1)
Drowové... jsou tradičně degradovaní na až tupé Lolthiny náboženské fanatiky co si pověrčivě jsou ochotní vyložit cokoliv jako Lolthino znamení protože se bez Lolth nedokážou ani... well.
(fanoušci Dragonlance věnují pozornost vcelku zábavnému poznámkovému papírku na straně 51... škoda, že tu už moc nemíváme Dalcora...)
MFG náckovský drowové (p. 52) - z tý originality by člověk brečel.
...načrtnutá bojová taktika nedává moc dlouhodobýho smyslu a jejich popsaný přístup k otrokům je z globálního hlediska ekonomická demence... noc nic, hlavně že je "Lolth" na každém čtvrtém řádku :/ chjo, fakt.
...a z nějakého důvodu tu po té Lolth orgii následuje nějakej temnej pantheon, ok... nudnej jak ten předchozí. A Lolth tam je pořád na každym čtvrtym řádku :/ .
(taky bych rád poznamenal, že ty hrozně nenápadné narážky na Drizzta si už můžou Wizardi fakt vrazit někam - kdyby mě zajímaly, koupil bych si Forgotten Realms s dual-wieldujícím emoušem na přebalu. Já chápu, že žádnou jinou slušnou černou postavu prostě nejsou schopný vymyslet, což je trochu smutný, ale taky žádnou nemusej zmiňovat, on je za to nikdo nesežere...)
Havraní královna má vlastní kapitolu... s trochu jiným příběhem než který nám tu kdysi
přeložila Sethi, ale podobně hezkým :)
Hm... tabulka elfích cetek. Cool. Teda, pardon,
cool.