York píše:
V jakým smyslu?
Z více směrů.
Zaprvé to je odpozorování toho, co potřebuju pro NPCčko, aby bylo ve hře funkční. To je výsedek nějakého delšího procesu "redukce" a "automatizace" přípravy abych měl co nejlepší cost/benefit poměr. Ve
Scénáristice 6 doporučuju velmi podobný seznam - motivace (aby mi NPCčko zapadlo do děje) a následně po 1 rysu vzhledu (co popisuju) a chování (jak to NPC roleplayuju) a charakterová vada (rys charakteru s trochu bližší specifikací). Ve
třináctce to rozvádim dál, ale tyhle základní body tam opakuju, protože sou prostě tak významné že za zopakování stojí.
Z druhé strany téže mince to je odpozorování toho, co potřebuju pro PCčko, aby bylo ve hře funkční, popř. co rychle zjistim že bolí, když u PCčka chybí a to jak ze strany
- hráče (když nějakou hru rozjedeme last moment bez přípravy, tak co je to co potřebuju rychle domejšlet abych to mohl hrát/popisovat nebo na co se mě ostatní velmi brzo ptají)
- tak vypravěče (obvykle z one-shotů - z obvyklé praxe to je to na co se hráčů velmi často potřebuju hned z kraje hry zeptat, popř. co mi u hráčů v jejich hře chybí abych na to mohl nějak reagovat nebo s tím pracovat a když s hráči rovnou tvořím postavy tak to je to k čemu je intuitivně navádím aby si vymysleli především - jaký máš charakter, jak vystupuješ, jak vypadáš)
Dovolil bych si skoro tvrdit, že z nějakého úplně generalizovaného, nad-systémového, nad-žánrového pohledu sou právě tohle základní "atributy" postavy a fungují jako "kolonky" které je potřeba vyplnit, aby ta postava byla kompletní. A popravdě to je nejen u RPGček, ale u fikčních postav obecně.
Fakticky dřív nebo pozdějc ty kolonky vyplněné budou. Rozdíl je v tom, jestli to uděláš v klidu a s rozmyslem hned z kraje, nebo jestli to budeš last moment ve stresu potit když to budeš potřebovat / se Tě někdo zeptá (což může skončit něčím co není nejlepší) nebo jestli to necháš někde časem probublat (což mnohdy skončí něčím nevýrazným co vlastně není nijak moc zajímavé a nemá to moc šťávu).
Tvůj přístup vytvoření nějakého předvýběru z něhož si hráči vybírají považuju za zajímavou techniku urychlení / usnadnění věci, ale osobně sem to nikdy nepoužil (buď mě to nenapadlo nebo sem tomu nevěnoval čas a zapomněl sem na to, nevim, spíš to první).