Bluesboy: Hm. Tak nějak popořadě...
Rasové bonusy: Na jednu stranu mluvíš o tom, jak rozmělnění rasových bonusů přineslo hráčům
možnosti... na stranu druhou kouzelníka zjevně tlačíš do jednoho jediného monotónního buildu (s maxnutou Int a kouzlama na Záchrany) a když dostaneš možnost, tak všem kouzelníkům bez ohledu na Rasu narveš ty samé statistiky. (To btw. i k té "rozmanitosti" a stereotypům, kterými tam pak argumentuješ dál.) Ty pevné rasové bonusy naopak inspirují hráče k tomu tvořit i jiné buildy, než ty úplně zjevné (a ohrané) a tím i jedinečnější a zajímavější postavy.
Zároveň se pevné bonusy podílely na stylizaci těch ras: elf/člověk není žádná obdoba evropan/japonec a i slabej mastif je prostě silnější, než namakaná kolie - což je pořád blízké srovnání oproti třeba drakorozenému proti gnómovi... DnD si naštěstí nehraje na simulaci realističnosti, takže +2 v tomhle směru k vystižení věci bohatě stačí a s +- 10. Úrovní se to dá "heroicky/legendárně" srovnat, což odpovídá DnD žánru. To, že DnD od vystižení rasových rozdílů ustoupilo navíc IMO není designové rozhodnutí, ale ústupek socio-politickým trendům v USA, ale to asi nechme jen jako poznámku na okraj, jinak bysme utekli někam dost mimo.
Stereotypy: JaD pojetí jde naopak záměrně proti stereotypizaci a výslovně proti kodifikaci rasy jako kultury (natož monokultury) - což je ironicky naopak to, co dělá samotné DnD (stačí si přečíst popisy těch ras v PHB). Což mimochodem vysvětlujeme hned v
úvodním textu k Rasám a jeho doprovodných rámečcích, stejně jako v
dalších radách. Nicméně pokud by Ti to nestačilo, tak ještě víc můžeš najít v
původní sérii čtyř článků, ze kterých celé tohle pojetí vycházelo. A
řešilo se to kdyžtak i v rozhovorech.
RIVP modul: RIVP tabulky v praxi končí tím, že je většina hráčů (i nováčků) ignoruje a vymyslí si vlastní. Což je i zkušenost kterou najdeš u jiných napříč internety. A není se moc co divit - valná většina těch nabídnutých RIVP traitů je velmi povrchních, těžko se dostávají do hry nebo se rychle ohrají a netvoří žádný vztah k ostatním postavám.
JaD rasové traity Ti pomůžou udělat si jedinečnou postavu
co není člověk a týmové role Společných zázemí Tě navedou k tomu, aby sis vytvořil vlastní povahové rysy
skrze vztahy k ostatním hráčským postavám, což nám přišlo o dost zajímavější. Navíc velkou část RIVP obsahu si tímhle stejně vygeneruješ, jen interaktivnějším způsobem - a co ne si doplníš
při tvorbě charakteru (všimni si, jak se RIVP mapuje na věci v pasáži Jedinečnost a zábavnost) nebo
jeho dobrušování, takže ve výsledku by RIVP neměl v praxi nikomu scházet.
Tolik samozřejmě k našemu (mému... resp. v týmu převažujícímu) pohledu na věc a k odůvodnění toho proč věci jsou jak jsou. Pokud je vidíš jinak, nutit Ti to nebudeme - stejně jako Ti nebudeme bránit v používání RIVP tabulek nebo alter pravidel z Taši. Nic z toho nedoporučujeme, ale to je tak všechno - pokud Ti to funguje, good for you.