Lotrando: dokonce i Cyklon B
jak jsem říkal, je spousta lidí, kteří to dělají normálně, jen tvůj kodex se shoduje s tím, co dělají. Tehdy jsou dobří. Jakmile ale dělají něco, co tvůj kodex, tvé pojetí dobra a zla, odmítá jako špatné, jsou zlí. Jenže, takhle je potencionálně zlá valná většina populace, protože kdyby jsi je postavil do podobného problému, jednala by více-méně instinktivně, podvědomně.
Vojáci taky přemýšlejí o svých činech až po válce. Ve válce musí střílet, není na to čas, není čas pochybovat.
Ale vůbec nejde o to, jak to vnímá okolí, jde o to, jak se vnímá onen člověk! Paladin by možná vykonal zlo z našeho novodobého pohledu plného pacifismu a neválčení, strachu z války, protože máme pro člověka nepředstavitelné zbraně ničení. Když my zaútočíme na někoho, on jedním zmáčknutím tlačítka(zbytek automatizovaný) nám je schopen i přes své naprosté zničení odpovědět stejnou mincí.
Ale, pokud jsou způsoby ničení, zabíjení, mnohem fyzičtější, pokud je otázka přežití bezprostřednější, je lepší vyzabíjet všechny orčí děti a zajistit, že už se nikdy nebude uskutečnění hrůz, jako bylo vyplenění naší vesničky, opakovat.
Ty možná říkáš, že paladin je svým chováním zlý, na D20 to možná budou říkat všichni, ale na tom nezávisí. Závisí na tom, co si myslí paladin a společnost, ve které se nachází. Nevnímat tohle by odporovalo celkem roleplayi:) To rovnou můžem udělat skiny s meči, punkery s kušemi a motorkářské gangy na mohutnych ponících s řetězy.
Intuitivněchápat co je zlo a co je dobro? To vypadá spíš na nějakou ezoteriku:) avšak pokud dobro definuješ jako "cesta, jež nám zaručí nejvyšší šance na přežití", což sebou zahrnuje i jakési dohody ve společnosti od nekradení, nezabíjení či dohody o nepoužívání jaderných zbraní..., pak ano, každý to intuitivně chápe, tedy tu nejzákladnější vrstvu. Ale ber to tak, že chodit po dvou se musíme složitě učit(a jak nám to přijde přirozené), co teprve chápání složitých pojmů jako je dobro a zlo, nad kterými se nikdy nikdo nedocházal globálně shodnout a definovat je, že bychom to chápali přirozeně bez učení?(nehledě na to, že bez učení můžeme vydávat naprosto shodné znaky jako ostatní zvířata).
To o čem sirien mluví není o tom, že paladin nikdy neexitoval tak nemůže být historický. To o čem sirien mluví je to, že jakmile máme nějaký svět, kde se snažíme o jakous takous historičnost, měl by být i paladin tvořený na základě historičnosti, tedy tehdejších pojetí dobra-zla, víry, společnosti, zákonů, kanalizace a zvyků u stolu.