Moc hezký a inspirující článek, dobře jsem si početl.
Vztahy se opravdu dají příjemně servírovat i nováčkům nebo hack&slasherům. Bez vnucování, bez sankcí ...
Příklad pro Thiefův případ: Navrhnu RP hráči a H&S hráči, aby jejich postavy byli třeba bratři. Předpokládejme, že H&S hráč souhlasí. Pak už sleduji ve hře RP hráče, jestli vyvíjí běžnou aktivitu k bratrovi ("ne, brácho, nechoď první, bojím se o Tebe ... tak jo, choď první, ale budu Ti krýt záda"; "brácho, tady máš můj meč, umíš s ním lépe"; "jdi za hostinským radši Ty, jsi větší vazba a snad nám dá proto lepší cenu ... ale usmlouvej ho, jinak máme na krku stráže"; "drž se u mě, víš co máma říkala, jsi trochu zbrklý"). Jsou to takové blbůstky, zdánlivé drobnosti, ale H&S to dost pravděpodobně začne vracet. Strhne ho to přisadit si také "bratrskou hláškou", přitom DM vůbec směrem k H&S hráči nepoužije metodu: roleplayuj nebo bude bububu a nedostaneš odměny ve hře a pod. No a pak z pozice DMa použiji ve hře (hlavně pokud postava RP hráče není moc aktivní k bráchovi, ale i v případě že je) motivy apelující na bratrský vztah. Např. hezká přátelská NPC žena řekne postavě RP hráče, že se ji líbí její brácha (což je postava H&S hráče), bratři to začnou řešit ... A ukažte mi hráče, kterého by nezaujalo, že její postavu někdo přitahuje :) Může to být klidně H&S hráč jako řemen (nebo právě proto, nezažil to, bude vykulený ... zvlášť mladší ročníky pokud to nezažily v reálu), toto ho asi přinutí poposednout na židli a zláká ho to řešit s postavou úplně jiné věci než zabíjení a hromadění věcí. Pokud jsem šikovný, tak ho doslova zblbnu a klidně třeba prodá nebo daruje ve hře věci, kterých by se jinak nikdy nevzdal. V podstatě pomocí NPC tu H&S sbalím, což v rovině hráčů znamená, že jako DM jsem "sbalil" H&S hráče alespoň na chvíli do RP vod.
Pokud mi úplně na začátku H&S hráč nebude souhlasit s bratrským svazkem nebo nebudu mít vůbec RP hráče (třeba hraji se skupinou dychtivých nováčků), opřu se jako DM o zápletky s přátelskými NPC (klidně některé připojím k postavám hráčů a rozvinu vztahy, to je dobrá metoda). Dá se rozehrát spousta nenásilných ne-pravidlově-dokopávacích motivů, kdy H&S hráče bude bavit odložit meč a dělat něco jiného. Jen je potřeba je zaujmout, věnovat se jim speciálně. A hlavně nebrečet nad nima, nevyhazovat, atd.
Tím vším nechci říct, že imperativním cílem je předělat H&S hráče ... to ani nechci, ale UKÁŽU MU jiný styl hry PRAKTICKY, osahá si ho a třeba mu přijde na chuť. Pokud mu nepřijde na chuť, tak i čistý H&S je prima do hry, a to i s jinými typy hráčů a dá se s ním užít kopec zábavy, pokud si jen zvolí typ postavy vlastnostmi a hlavně vnitřním charakterem odpovídajícím tomuto svému H&S stylu hry. Dobře zapojený H&S hráč do hry by v ideálním případě měl zvenčí vypadat, že roleplayuje :) A to pak nemůže rušit ani zavilé roleplayery.