14.2.2007 15:35 - Xeth: Jistěže v dojmu jde o načrtnutí nálady, pocitu z NPC a to opravdu může být falešné.
Když přijdu do hospody, tak můžu mít pocit, že je tam zahuštěná atmosféra (ale můžu se splést). Nebo se mi zdá, že je běžně veselá (můžu se plést). Nebo že se mi zdá, že budím nedůvěru (můžu se plést). Nebo se mi zdá, že jsem přítomným lhostejný (můžu se plést). Atd, atd. Přitom je tam pořád to samé osazenstvo a dělá víceméně stejné věci, takže pokaždé lze hodit na stůl ten samý balíček třiceti obrázků NPCček a pokud se postavím po větru, tedy po průvanu (a navíc pro vylepšení pokud mám scent), tak mi ta směska voní/smrdí pořád stejně :) Iracionální dojem, pocit, vystihnutí nálady, to vše bez aktivního zjišťování, něco jako vnuknutí, to je to o čem mluvím. Známe to všichni z běžného života.
Nebo: Můžu mít pocit, že mně okamžitě po vstupu zaujala žena u jednoho vzdáleného stolu, je mi sympatická (můžu se plést), i když není hezká ani jsem tam nevstoupil aktivně navazovat známost a neprohlížím návštěvníky jednoho po druhém, jen se náhodně setkaly naše pohledy. Můžu mít však úplně jiný pocit z jejího pohledu: že ta žena je v ohrožení (můžu se plést). Nebo můžu mít další pocit: že ta žena budí mezi ostatními v hospodě respekt (můžu se plést). Btw.: Jestli si pánové myslíte, že to okecáte obrázkem, popisem jejího úsměvu, nakloněním hlavy na bok atd., tak si vzpomeňte na odhad ženy v reálném životě, kolikrát jste minuli ;) Takže toto je dojem, o kterém píši. Jestli ho ve hře ze strany DMa používat nebo ne. A pokud ho použít, tak jestli i jako falešný (což dost ztěžuje hráčům hru, ztrácejí půdu pod nohama).
Můj názor je ten, že to používat lze, i s tím falešným dojmem. Je to ale těžké balancování na ostří nože a nelze dát návod, kdy to použít a kdy ne.
Podle mně je to s falešnými dojmy podobné jako s prokletými předměty, jak je psáno v DMG, že cursed itemy jsou někdy fajn, ale opravdu jen občas. Pokud nejsou vůbec, hráči jsou v klidu a ochotně berou všechno do ruky, pokud jsou příliš často, hráče to frustruje (samozřejmě, toto je jen vodítko, ze kterého lze vybočit, není to dogma, ale úvaha je to obecně správná). Takže falešný dojem je IMHO dobré čas od času použít, aby se dojem pro hráče nestal stoprocentní jistotou, ale ne moc často.
A proč vůbec dojem použít:
1. Je to rychlejší než sáhodlouhé popisy co přesně kdo dělá nebo nedělá, jak vypadá. To se zvlášť dobře projevuje u masových scén (hospoda, tržiště, audience, ...), pěkné to je zvlášť když taková skupina není úplně jednolitá (pomocí dojmu lze vypíchnout tak či onak zajímavé osoby), ale IMHO je to užitečné i s jedinou NPC, ne pokaždé otrocky, ale když se to hodí.
2. Ono to také ozvláštňuje hru, zůstat pouze na popisech je únavné. Když se občas nabídne hráči dojem, který získává jeho postava "zdarma" (bez úmyslné snahy), osvěží to hru.
3. A nakonec to může hru zachraňovat v případě potřeby, co si budeme říkat, pokud hráčům něco nedochází, nabídnutím dojmu pro postavu lze spasit směřování ke katastrofě. Je to v takových chvílích do určité míry manipulativní technika s hrou, deus ex machina.