Jersonův post (#37) přidán do kostkových Záložek (kterých mám za svoji existenci na Kostce dohromady asi osm).
Jerson píše:
Nevýhoda pro RPG je, že většina těchto pastí slouží buď k okamžitému usmrcení, nebo naopak k dlouhodobým komplikacím. Pasti typu zraní, ale nechá projít se v tomto případě moc nepoužívaly, protože nedávaly smysl.
Tak to samé bys mohl říct třeba o střelných zbraních nebo granátech.
Jinak když už řešíte ty plyny tak netřeba něco zapalovat - ve spodních částech jeskyní a štol se často sám od sebe hromadí oxid uhličitý (neviditelný, bez zápachu, koncentrace nad nějakých 5% způsobuje během chvilky bezvědomí a nějakou dobu na to pak udušení) - ideální místo pro past typu propadlo. Dost hluboká díra a oběť upadne do bezvědomí dřív než se dokáže vyšplhat zpátky nahoru. A zbytek skupiny následně musí řešit dilema, zda se vůbec pokoušet o záchranu - bez dýchacích přístrojů či nějaké magie se totiž snadno může stát, že "zachránce" zůstane v díře taky... a to vše za předpokladu, že zbytek skupiny vůbec pochopí co se dotyčným vůbec přihodilo (good luck při pokusu udržet poker face, až se dolů někdo vydá s nějakým antimagickým polem nebo se rozhodne věc pořešit pomocí Dispel magic). A co je nejlepší, nemusí to být gotcha! past...
Píše:
...voda s rozpuštěným CO2 vstupuje do krasové dutiny a uvolňuje oxid uhličitý, ten, protože je těžší, se hromadí dole, nejčastěji blízko vodní hladiny, anebo i v suché jeskyni. Vždy dávejte dobrý pozor, blížíte-li se ve stísněných prostorách k malým vodním plochám, které tak trochu vypadají jako “mrtvá voda”, v jejich okolí nerostou krápníky a stěny jeví stopy koroze. Je to typicky nebezpečné prostředí! Ještě víc nebezpečné jsou obyčejné studny a některá důlní díla.
(
zdroj)
...takže zkušený dungeoneer hned ví která bije, a dokáže se podobným místům vyhnout (aspoň ve fantasy, IRL dungeoneering sice neobsahuje orky, ale zato je tam mnohem víc způsobů jak se udusit, aniž by si toho člověk vůbec všiml).