Naoki: jo, je to zbytečně dlouhý, já vim :/ Zkoušel sem to seškrtat na polovinu ale zjistil sem, že bych to musel celé přepsat a na to už jsem pak nějak neměl náladu :(
pointa byla spíš opačně, ani ne tak "využijte fluff" jako spíš "uvědomte si že čísla reflektují fluff".
Ono sem použil příklady se střelbou (protože, upřímně, to je nejuniverzálnější a nejčastější situace v RPG), ale úplně stejně sem tam mohl dát z WoD třeba Computers. Když máš Computers 3 protože máš postavu co je korporátní programátor, tak Ti to dává úplně jiné možnosti a užití než když máš Computers 3 u postavy která je garážovej hacker co šmelí bankomaty a krade lidem přístupy na sociální sítě a e-maily.
Popř. Survival 3 u týpka z SAS bude vypadat jinak než Survival 3 u skautskýho vedoucího. atd.
Shako: Tak 9 kostek je 9 kostek, to je tak nějak tautologie. Otázka je, co s těma devíti kostkama budeš / můžeš dělat a za jakých podmínek, tj. jak těch 9 kostek zahraješ.
Třeba ta gangsterská přestřelka. 9 kostek u policisty je hezkých 9 kostek na cover fire pod kterým se bude přemisťovat pryč z palebné zóny. 9 kostek u toho huntera (tak jak je popsaný po vzoru Jacka Norrmana na konci kampaně, hunterů může být samozřejmě hafo) je 9 kostek se kterými zůstane +- na místě a bude sestřelovat cíl za cílem dokud tu zónu "nevyčistí" dostatečně na to aby mohl v klidu odejít.
V našich hrách to obvykle funguje tak, že lidi sami intuitivně vědí, co ta postava umí a kde k tomu přišla a tak jí hrají v daných mantinelech, přičemž když je překročí, tak to hráči sami berou jako něco obtížnějšího u čeho budou mít vyšší postihy - dovednost jako taková sice říká, že by to bylo v jejím rámci, ale ta postava to tímhle způsobem prostě neumí.
Typicky třeba u Jacka jsem využíval Crafts-electronics k tomu abych šmelil elektrické zabezpečení, ale už jsem to nepoužíval k tvorbě zbraňových doplňků (i když by se hodily).
Ono se to pak může promítnout i do jiných hodů. V hunterech jsme měli docela vtipnou scénu kdy se Jack motal v jednom domě plném enemáků a potřebovali jsme někoho dostat živého... najednou do pokoje vrazil týpek na překvápko a vystartoval po Jackovi, přičemž sem hodil Awareness check, tak jsem přemýšlel co se asi tak stane a se ST jsme se shodli že otázka je, jestli Jack bude reagovat reflexivně nebo promyšleně - hodil sem si Composure, failnul sem to, výsledek byl cílený headshot - protože Jackův trénink a praxe prostě říkaly "když nevíš, tak headshot" - což technicky vzato je pravý opak toho co by udělala většina lidí: netrénovaní by po failu na composure nestříleli, trénovaní by nemířili a když tak s dalším postihem za míření při surprise situation, u Jacka to bylo naopak - postihy navíc za surprise by měl kdyby nemířil na hlavu, protože by to znamenalo že se snaží "přetlačit" nadrilované reflexy.
Jak o tom přesvědčíš spoluhráče - to mi popravdě přijde jako to nejmenší. Prostě ve chvíli někdo z nich začne provádět něco co Ti přijde že jde mimo záběr jeho postavy (i když to má vystatovaný) tak se trochu skepticky zeptáš, jestli jako vážně? Tahle postava co ke své dovednosti přišla tak a tak jen tak provede něco takovéhleho?
Většina hráčů Ti pak buď vysvětlí jak to vidí oni (což líp představí jejich postavu ostatním), nebo většinou sami akci přehodnotí nebo začnou být dost svolní k tomu si k tomu vzít další postih co by to reflektoval.
York: Spousta systémů nedává Specializaci příliš velký systémový význam. U WoD to je třeba jen jedna kostka - plus v mnoha případech nějaký fluff navíc (u drive "helicopter piloting" Ti dá blbou kostku na vrtulníky - ale hlavně Ti to vůbec umožní vrtulník pilotovat)