Vzhledem k tomu, že se debata v tématu o vedení hry stočila jinam, použiju tohle téma. Bude to trochu obecnější než jen sociální dovednosti postav a hráčů, ale ne o moc.
Přečetl jsem si několik článků a hlavně následných diskusí, které jsme na tohle téma vedli před třemi až čtyřmi roky, narazil jsem na různé názory, jak řešit vztah schopností postavy a hráče. Teď se k tomu vracím, protože mám úplně nový level problému, tedy novou výzvu, pokud to tak někdo bere.
Mám hráče ve věku okolo 15 let se zkušenostmi s hraním DrD, asi tak dva roky. Polovina z nich má větší či menší potíže při běžném jednání s NPC, s odehráváním, ale i s vymýšlením toho co chtějí dosáhnout a nepřímými popisy činností, ale ne vždycky - v jedné scéně to jde v pohodě (hráč sice neochotně, ale celkem v pohodě jde jednat s policejním náčelníkem, který by mohl být nepřátelsky naladěný), aby se v jiné scéně zasekl (chce se zeptat novinářky, proč sleduje lidi, a docela u toho pohoří. Nedokáže se zeptat vědce na nic.)
Vedle toho mám hráče svého věku s téměř třicetiletými zkušenostmi s hraním RPG, dobrými roleplayery. A teď to hlavní - hráči s těchto dvou skupin můžou hrát výhledově spolu (tuto sobotu se poprvé trochu promíchali), takže nemůžu použít oddělené řešení pro zkušené hráče a jiné pro ty mladé, málo zkušené, protože postupy musí fungovat pro všechny stejně, když by mohli hrát ve stejné skupině.
S tím souvisí dvě témata:
- Jak moc by schopnosti hráče a schopnosti postavy měly mít vliv na odehrávání a na výsledek herních scén (a jak to technicky dělat)
- Jak zařídit, aby NPC s různými schopnostmi měly odpovídají vliv na postavy hráčů a aby reflektovaly schopnosti jejich postav a zároveň i schopnosti hráčů.
Třetí věc - nejde jen o sociální dovednosti. Narazil jsem na problém, kterém jsem psal dřív - co když má postava vysoké znalosti věcí, které nezná hráč? A co hůř - co když má postava vysoké znalosti o oblasti, o které ostatní hráči ani GM skoro nic neví?
Na rozdíl od běžného povědomí se nestává jen mně, že bych u hráčů vyžadoval nějaké skutečné znalosti o oblasti, ve které vyniká jejich postava. Jedna z mých hráček vyhrála chemickou olympiádu v kraji a celkově ji chemie velmi zajímá. Ve hře hraje postavu laborantky. Teoreticky ideální případ, který by měl Jerson chtít, že?
Jiný hráč, říkejme mu třeba Jarik, do hry zavede chemikálii schopnou neutralizovat nebezpečný nervový jed. Nazve ji Berlínská modř. Já tuhle informaci použiju ve hře, a hráčka laborantky vyprskne smíchy, že by tak běžná chemikálie měla být protijedem. Nějak to vysvětlím a hráčka to nakonec přijme.
Nicméně mě to vrací na začátek debaty o schopnostech postav - co když hráči skrz své postavy vnáší do hry prvky, které jiným hráčům přijdou nesmyslné, protože tito druzí hráči mají v reálném životě víc znalostí o dané oblasti, i když hrajou postavy, které jsou číselně podobně schopné? Celou věc ještě komplikuje fakt, že ke kontaktu těchto hráčů dochází zatím offline, takže není možné zastavit hru a nejasnosti si vysvětlit rovnou. Otázka zní, jak tedy řešit úroveň schopností hráče a postavy, a jak řešit různou úroveň schopností hráčů, kteří hrají postavy znalé nějakého oboru, ve kterém se já jako GM nevyznám?