Ono pak v "reálné" bitvě (larp, železárny) je to dokonce naopak. Hadráci nechtějí útočit první, protože kdo první vystoupí z řadovky/obranného postavení, ten většinou dostane zásah. A hadrák jich moc nesnese.
Zatímco plechovka (hmotnost zbroje je celkem reálná i dnes) ví, že nějaké ťukance tesáky nemusí vůbec řešit a prostě může tlačit. A místo soustředění na obranu předevřím útočí.
Takže v tom příkladu od LokiB: když se potká plechovka s obouručákem a zloděj s nožem, pak:
- Zloděj asi bude rychlejší, už protože plechovku zpozoruje dřív. Jestli chce utéct, je to rozumný a doporučovaný způsob řešení situace.
- Ale jestli dojde k boji, tak zloděj prostě nemůže efektivně zaútočit jako první. Jestli zaútočí do válečníkovo připravené obrany, tak je prakticky okamžitě vyřazený (rána štítem + rána mečem + kopanec do krvácejícího zloděje).
- Naopak válečník se nemusí jeho zbraně moc bát, takže ten rovnou přejde do útoku. A to je zlodějova jediná šance.
- Zloděj může zkusit uhnout útoku a následně (v situaci kdy je válečník v pohybu) zkusit ohrozit válečníka bodem do obličeje, nebo nějakým podobným velmi dobře mířeným útokem.
Když o tom tak přemýšlím a trochu se to zjednoduší (zloděj může využít nějaké vhodné situace a zaútočit první, je to na náhodě):
- 1. Pokud se povede soupeře překvapit, začíná útočník*.
- 2a. Pokud není nikdo překvapený (nebo obě strany), pak nejprve nebojové akce (typicky pohyb/útěk**, nějaký doping (vypití lektvaru, rozlomení pečeti na svitku - ne čtení svitku), nebo pár vět na případné vyjednávání).
- 2b. Pak střelné a vrhací zbraně (předpokládám situaci, kdy jsou zbraně připravené - v podzemí vždy).
- 2c. A pak ostatní činnosti (boj nablízko, kouzla). Pořadí už je možné losovat, nebo si zkrátka odehrají všichni, kdo ještě nehráli.
- 3. Začíná flow, nebo klasická kola.
* V případě flow (rozhodně to chci zkusit) si při překvapení útočníci mohou vybrat právě jednu akci (1), než se začne hrát flow. V bodě (2a) a (2b) se sice ještě nebude losovat, ale kdo akci použije, bude začínat mimo losovací pakl. Od (3) se losuje.
** Ohledně toho, jestli někdo utekl, čí neutekl už rozhoduje hod na dovednost. Pořadí akcí v tomto případě nerozhoduje, také se nelosuje a akce probíhají virtuálně najednou.