Pro rychlou přípravu bojového střetnutí je nejjednodušší používat nějaký encounter builder. Kromě výše zmíněných DnDBeyond a Kobold Fight Club bych ještě doplnil donjon, který mimo jiné má
Encounter Size Calculator a
Random Encounter Generator.
sirien píše:
Hups - hráči se vydali někam úplně jinam, rychle potřebuju Mantichoru se statama který zvládne skipina na 3. levelu - mládě? zraněnou? vzácný poddruh, na který mohou gentlemani nečekaně narazit?
Dopředu bych chtěl upozornit, že poslední rok hraji jako hráč a ne DM, takže následující postup nemám vyzkoušený v praxi.
Podle tabulky v PPJ na str. 274 jsem dal dohromady relativně jednoduchý postup pro úpravu nebezpečnosti existujících nestvůr, který by měl celkem dobře fungovat pro nebezpečnosti od 1 do 20. Když označím
Rozdíl_NB = NB_nová - NB_původní,
Oprava = zaokrouhlit(Rozdíl_NB/3),
tak pro nejdůležitější bojové statistiky dostanu:
OČ_nová = OČ_původní + Oprava,
Útočný_bonus_nová = Útočný_bonus_původní + Oprava,
SO_nová = SO_původní + Oprava,
Životy_nová = Životy_původní + Rozdíl_NB*15,
Rozdíl_Zranění/kolo = Rozdíl_NB*6.
Obranné záchranné hody se v tabulce z PPJ neřeší, ale doporučil bych v případě, že má nestvůra v daném záchranném hodu zdatnost, přičíst
Opravu, a pokud zdatnost nemá, tak přičíst
Opravu/2. Každopádně na záchranné hody příliš často nedochází, takže je stačí dopočítat až v momentě, kdy jsou potřeba.
Uvedu příklad s mantikorou (NB 3). Máme družinu čtyř postav na 6. úrovni a já chci narychlo vytvořit těžké střetnutí s jednou mantikorou. Tomu podle kalkulátorů odpovídá NB 8 nebo 9. Družina je už za dnešek trochu načatá, takže volím 8. Najdu si v bestiáři mantikoru a můžu rychle začít upravovat:
Rozdíl_NB = 8 - 3 = 5
Oprava = zaokrouhlit(5/3) = 2
OČ_nová = 14 + 2 = 16
Útočný_bonus_nová = 5 + 2 = 7
SO nemá
Životy_nová = 68 + 5*15 = 143
Rozdíl_Zranění/kolo = 5*6 = 30
Teď je jen potřeba určit, jak se rozdělí dodatečné zranění za kolo. Původní mantikora má tři útoky za kolo. Na blízko to je jedno kousnutí za 7 (1k8 + 3) a dvakrát drápy za 6 (1k6 + 3). Na dálku jsou to třikrát trny za 7 (1k8 + 3). Nejjednodušší je tedy ke každému útoku přičíst 30/3 = 10 zranění.
S trochou práce navíc lze místo fixního bonusu ke zranění použít větší počet kostek. Většina kostek, které se používají při hodech na zranění, má průměr hodu kolem 5 (k12 a k10 trochu více, k8 a k6 trochu méně a 2k4 = 5). V našem případě tedy potřebujeme rozdělit cca 30/5 = 6 kostek mezi 3 útoky. Nejjednodušší je každému útoku přidat dvě kostky. Navíc všechny výše uvedené útoky používají jen k6 a k8, které mají průměr hodu menší než 5, takže můžeme všechny útoky ještě trochu posílit a přidat každému 1 zranění. Celkem tedy dostáváme kousnutí za 17 (3k8 + 4), drápy za 14 (3k6 + 4) a trny za 17 (3k8 + 4).
Pro úplnost uvedu zkoušku s využitím výše zmíněné tabulky v PPJ na str. 274. Původní mantikora má obrannou nebezpečnost 1/2 a útočnou 3. V průměru tedy 1,75 a kouzelníci z WotC zřejmě usoudili, že schopnost létání posune výslednou nebezpečnost na 3. Posílená mantikora pak má obrannou nebezpečnost 5 a útočnou 8, což v průměru dává 6,5. Se započítáním létání se tak dostáváme zhruba na nebezpečnost 7 až 8.
Dále posílenou mantikoru porovnám se dvěma vybranými nestvůrami s nebezpečností 8:
Jméno | OČ | Životy | Út. bonus | Zranění/kolo | Pozn. |
---|
Mantikora | 16 | 143 | +7 | 51 | Létá |
Hydra | 15 | 172 | +8 | 50 | Regenerace |
Mrazivý obr | 15 | 138 | +9 | 50 | |
Celkem tedy výše uvedeným postupem dostanu mantikoru, která má podle postupu z PPJ nebezpečnost cca 7 až 8 a má podobné bojové statistiky jako srovnatelné nestvůry s nebezpečností 8.
Oproti refluffu jiné nestvůry má tento postup výhodu, že člověk nemusí mít tak velký přehled o všech nestvůrách v bestiáři. Stačí mi vědět, že chci mantikoru s nebezpečností 8 a nemusím spekulovat, jestli by bylo lepší refluffovat pláštíka nebo hydru a jestli létání dostatečně nahrazuje regeneraci. Navíc nestvůře zůstanou odolání, imunity, správné typy útoků atd. Matematicky vzato přibližně zachovávám rozdíl mezi útočnou a obrannou nebezpečností. Tzn. pokud měla původní nestvůra silnější útok než obranu, tak upravená nestvůra to bude mít stejně.
Nevýhodou naopak je, že člověk musí být schopen alespoň trochu rychle počítat. S trochou praxe se dá celý proces stihnout do minuty, ale dotyčný se nesmí zaseknou na násobení 15. Navíc je potřeba zkontrolovat, jestli nevychází úplně nesmyslná čísla. To ale koneckonců platí pro veškerý homebrew.