Ještě jsem chtěl reagovat na tohle:
LokiB píše:
Ale shodneme se na tom, že "všichni hrajeme společnou hru" není jediný možný přístup, ani to není obecně "jediný správný přístup"?
Jediný možný není, nicméně mi přijde vyloženě vtipné, když GM tvrdí, jak hraje společnou hru s hráči a pak na stůl postaví GM screen za kterým je celou dobu úmyslně schovaný a na tam hromadu věcí, které hráči nešli vidět, ať už by to něčemu vadilo nebo ne.
Přijde mi to o dost méně společná hra než taková, kterou by - podle stejných pravidel - hrál bez GM screenu.
Tedy abych byl přesnější: hra, ve které se všechny hody hážou veřejně, mapy a náčrtky se kreslí tak, aby na ně všichni viděli, a budoucí dej vytváří celá skupina, místo aby jeho komponenty byly připraveny za zástěnou mi prohře mnohem více jako společná hra, než když je většina prvků předem připraveného děje (nemyslím nutně railroadu) schovaná za bariérou, kde čeká na své odhalení.
Také si myslím, že hra velkým využitím GM screenu nemá být "společná", nicméně nemálo GMmů si myslí, že to je jediný správný způsob hraní a tak o své hře tvrdí, že společná je.
Corny píše:
Já třeba si s kostkama taky hraju, stavím si věže a já nevím co, občas mi kostka omylem upadne ze stolu...ať už hru vedu, nebo jsem hráč. Někteří hráči občas koukají do mobilu, někdo občas kouká do pravidel nebo si čte svůj deník, apod. Podle mě je blbost to nějak bez dalšího brát jako špatný "vnořením se do hry", prostě každý se na hru koncentrujeme po svém a ve své intenzitě. Ostatně někdo třeba ani na tohle vnořování se nehraje a taky dávat si 100% pozor celých těch několik hodin hry snad ani dobře nejde. Když dávají pozor a jsou aktivní v momentě, kdy mají, třeba když je na nich spotlight, tak ať si v mezičase dělají co chtějí. Ostatně já ani pořádně nevěřím v to, že je vždy jen na GM 'upoutávat' pozornost hráčů nebo je dokonce nedej bože kontrolovat, jestli nedělají něco jiného, či je za to dokonce nějak vytrestávat. Když jsem hráč, je na mě abych dával pozor.
Podle mě je to co jsi popsal naprosto jasný ukazatel nízkého zájmu hráčů o dění ve hře, a čím více hráčů ve skupině to dělá, tím silnější signál to je. Přičemž nemusí jít jen o to, aby hráče bavil GM, hráči se můžou - a mají gbabitvi navzájem. A pokud někdo není zapojen do hry ve chvíli, kdy nemá spotlight, tak je to pro mě horší, než když jsou hráči zapojeni celou dobu.
Zaprvé to rachocení kostek je dost často rušivé a strhává na sebe pozornost. Zadruhé - je dost velký rozdíl, pokud hráč kouká do pravidel nebo svého deníku, nebo si třeba píše zápisky o hře, a nebo pokud na mobilu hraje hry či brouzdá po netu. Nemusí být celou hru vnořen do aktuálního děje, ale je dost dobře možné být celou dobu vnořen do hry.
A pokud jsi to nikdy nezažil, tak mi můžeš věřit, že ten rozdíl poznáš.
Taky ti to nastaví novou laťku toho, co znamená dobrá hra, a můžeš zjistit, že při svém předchozím stylu hry ses vlastně většinu času nudil, a nebudeš ho schopen znovu hrát a nevšímat si dlouhých hluchých míst. To opravdu je reálné riziko. Nicméně neříkej, že to možné není.