U mě se třeba bije například to, že
1) když hraju, většinou nechci třeba půl hodiny trávit brainstormingem nad tím, jak rozluštit nějakou hádanku. To pro mě není zajímavý děj. Když bych chtěl luštit rébusy, jdu hrát sudoku.
2) cítím docela tření v tom, že se po mě jako po hráči chce něco, co třeba já sám neumím nebo nechci dělat, přestože moje postava na to je docela dobře stavěná, ale zároveň je zájem na tom, abych to dělal já a ne moje postava, protože jinak to bude "Nuda". Trochu mi to zavání, jako kdyby se chtěl postavy vzájemně poprat a GM by oběma dal LARPové meče a řekl jim, ať si to teda vyříkají v reálu.
Jako ne že bych byl nějak extra Proti rébusům a hádankám. Pokud jsou hráči pro a hádanky se jim líbí, jen do nich, nemyslím si, že by měly potenciál hru nějak zásadně zkazit (a když GM vidí, že se družina zasekla, nic mu nebrání to nějak ad hoc vyřešit, o nic nejde). Ale připadá mi, že rébusy jsou jedním z klasických TRPG klišé, které málokdy funguje tak pěkně, jak si představujeme. Řekl bych ale, že zapojit hráče do hry lze lépe i jinak a rébusům se klidně můžeme vyhnout.
Osobně když už bych dělal klasické rébusy, asi bych je dělal podobně, jako jsou v Mansions of Madness. Dal je na nějaký počet kroků, každý by mohl za svůj tah provést určitý počet kroků podle dovedností své postavy, zároveň by se kolem dělo něco jiného, čemu by se mohly věnovat ostatní postavy, atd.
EDIT: LokiB: Bylo by třeba zajímavé zkoušet rébusy řešit sice hody, ale nějak to rozdělit na různé obecné kroky ala "Tak já si rozepíšu nějaké schéma, zkouším analyzovat vztahy mezi jednotlivými nápovědami..." Určitě by to bylo zajímavější než jeden hod na inteligenci, jen se bojím, že ti, co by odsoudili jeden hod na inteligenci jako nudný by ohrnovali nos i nad tímhle řešením (nevím teda, jestli je úplně vhodné srovnávat zrovna u DnD boj a rébusy, protože rozsah pravidel věnovaný boji například v DnD a například řešení hádanek je přecijen trochu disproporční - resp. srovnat to můžeš, ale zrovna pravidla sama na to asi docela kašlou(ala kolik věcí na mém character sheetu se týká boje a kolik luštění hádanek), musí to být tvoje iniciativa).