Upustit od přidělování expů je podle mně pomalá cesta k tomu, jak odradit hráče od hry. Nějaké odměňování by mělo probíhat ať už formou expů nebo jinou (ač mě jiná, abstraktní forma v tuhle chvíli moc nenapadá).
Podle modelu, který jsem u nás zavedle padne za hru tak 12 až 20 čárek pro všechny hráče společně plus další 0-5 čárek za individuální úsilí/akce/nápady. To jen tak pro představu.
Věřím, že u jiných hráčů může být tenhle systém přidělování bodů problematický. Mí hráči se spíš snaží užít si hru a tak pro ně není až takový problém přejít na tenhle způsob (nebo nějaký jiný).
Není problém, že jeden hráč dostane bodů 5000 a druhý 10 000. Problém je, když hráči cítí, že to přidělování bodů postrádá objektivitu. Ať přiděluje body DM, hráč sobě, nebo hráč ostatním hráčům, pořád je tam má velký vliv lidský faktor (sympatie, antipatie, momentální rozpoložení, zaujatost, atd.).
Systém, který jsem si navrhnul sice není nijak dotažený k dokonalosti, mohou díky němu vznikat rozdíly v úrovních, ale prozatím vyhovuje mě i hráčům, což je podstatné. Mimochodem, pokud ve hře umře postava a hráč začíná s novou postavou od píky, tak taky dochází k velkému rozdílu v úrovních....