ok than...
Zkuste si udělat nástřel postav co do atributů a skillů. Jde o trochu modifikovaný ST systém, takže jako ve WoDčku - v každé sekci (Atributy, Abylity, Virtue, Merit...) máte určitý počet puntíků a ty rozdělíte dle své libosti.
KONCEPT
Nejprve si vymyslete vcelku tradičně koncept postavy - odkud pochází, zda má/měla rodinu, kým byla před exaltací, na co se zaměřovala atd.
Poté, a to je velmi důležité, si určete, co se stalo, že postava exaltovala. Mohlo to být kdeco, nicméně obvykle jde o nějakou nespravedlnost nebo děsivý prožitek, který ji dohnal do míst, kde se zoufalství mění v maniakální odhodlání, které u smrtelníků vede tak maximálně do blázince. Řekněte si, co si postava v tu chvíli určila jako motivaci, která bude jejímu životu dávat smysl a co přesně v ní vzbudilo odhodlání, kvůli kterému si ji soláří esence zvolila.
ATRIBUTY
první bod všech atributů máte zdarma. Atributy se dělí na fyzické, sociální a mentální. Mezi tyto skupiny přiřadíte priority a podle zvolené priority rozdělíte mezi atributy dané skupiny patřičný počet dalších bodíků.
Primární skupina dostane dalších 8, sekundární 6 a poslední 4.
Rozdělujte uvážlivě, v STs mají atributy větší váhu než v DnD (viz dále)
Fyzické: Síla, obratnost, stamina
Sociální: Charisma, manipulace, vzhled
Mentální: Vnímání, inteligence, důvtip
DOVEDNOSTI
Dovednosti jsou rozřazeny do pěti skupin podle kast, ale mají pouze jednu sadu rozdělovaných puntíků. Podstatné je, že kromě toho se ještě určují tzv. "preferované dovednosti" - automaticky to je těch pět kastovních a pak dalších pět podle vašeho vlastního výběru.
Do dovedností rozdělujete 28 bodů s tím, že minimálně 10 musí přijít do kastovních a preferovaných dovedností. Nemusíte (!) dávat puntíky do kastovních abilit, pokud nechcete, nicméně nekastovní preferované dovednosti musí mít aspoň jeden puntík.
Hodnocení žádné dovednosti nesmí být na počátku vyšší než 3 (čtvrtý a pátý bod dovednosti se pak dokupují za bonusové bodíky)
Dawn: Archery, Martial arts, Melee, Thrown, War
Zenith: Integrity, Performance, Presence, Resistance, Survival
Twilight: Craft, Investigation, Lore, Medicine, Occult
Night: Athletics, Awareness, Dodge, Larceny, Stealth
Eclipse: Bureaucracy, Linguistics, Ride, Sail, Socialize
Ve chvíli, kdy si házíte na ověření nějaké dovednosti, tak berete tolik kostiček, kolik je součet dovednosti a atributu. Některé dovednosti se poměrně silně váží k jednomu z atributů, nicméně není to dané pevně - atribut se volí logicky dle situace.
POZOR - Narozdíl od DnD, hod na útok pomocí jakékoliv zbraně se v Exalted řeší pomocí Obratnosti, nikoliv Síly. Síla se používá jako předpoklad pro některé zbraně a pro výpočet základního zranění.
POZNÁMKY K NĚKOLIKA SKILLŮM
Zároveň pozor na to, že některé dovednosti si jsou dost blízké a ačkoliv se liší, tak je zbytečné je mít oboje na vysokých hodnotách.
Martial arts X Melee - některé MA zahrnují i vybrané zbraně a když ne, tak se dají používat s kdejakými artefaktálními rukavicemi atp. Rozhodněte se, jestli chcete mávat oponenty a kopat je, nebo je mlátit velkými mečáky atp.
Performance X Presence - první je vůči velké skupině, druhé vůči jednotlivci nebo několika jedincům. K motlitbám se používá Performance.
Resistance X Dodge - oboje jsou obranné dovednosti, obě mají svou versi dokonalé obrany (třetí dokonalá obrana je v Melee).
VÝHODY
Máme několik skupin výhod, ale takhle na úvod bych prošel jen dvě z nich.
Ctnosti: Jedná se o čtyři charakterové ctnosti, kterými můžete vládnout. Jako u atributů je první bod každé z nich zdarma. Jedná se o: Soucit, Klid, Cílevědomost a Odvahu. Mezi ně rozdělte pět dalších bodů do maxima 4.
Nebojte se nějakou napálit a jinou nechat na jedna, pokud se vám to tak líbí.
Willpower: Základní síla vůle je součtem dvou nejvyšších Ctností.
Kromě toho zde jsou ještě Charmy, které bych vám raději po dohodě doporučil sám, a backgroundy, které se doladí ke konci.
Pokud vám někde bolestivě nezbývají bodíky, tak nesmutněte, ke konci dostanete ještě pár bonusových na doladění postavy (slouží mimo jiné ke zlepšení dovedností na 4 nebo 5, Ctností na 5 atp.)