VÍTEJTE VE STÍNECH
Píše se rok 2072. Svět se změnil. Někteří říkají, že se probudil. Úpadek toku mystické energie se zastavil a
magie se vrátila na svět. Elfové, trpaslíci, orkové a trollové na sebe vzali pravou podobu a odhodili svůj lidský
převlek. Také divoká zvířata se proměnila a stali se z nich tvorové z mýtů a legend. Znovu povstaly nesčetné
magické tradice a šamani a mágové našli pro sebe a své schopnosti místo na slunci. Mnohé aspekty Probuzení
zůstávají záhadou, avšak moderní společnost se snaží ze všech sil, aby začlenila tyto nové prvky do dnešního
technického světa.
Desetiletí po Probuzení byla plná paniky a pozdvižení, jako by se po Zemi přehnali čtyři příšerní jezdci
z Apokalypsy. Kultury, které nikdy nepřerušily kontakt se svou mystickou minulostí, začaly používat magii proti
velkým státům a národům, které je tak dlouho utlačovaly. Celosvětové komunikační sítě se zhroutily díky
působení tajemného počítačového viru. Na obloze se objevili draci. Epidemie a hladomory decimovaly světovou
populaci. Srážky mezi nově probuzenými rasami a zbytkem lidstva byly na denním pořádku. Staleté struktury se
chvěly a zdálo se, že se svět nezadržitelně řítí do záhuby.
Ovšem člověk je přizpůsobivý tvor. Ze zkázy a chaosu se začal pomalu vytvářet nový křehký řád. Nová
kybertechnologie napomohla likvidaci zbytků počítačového viru a nahradila staré telekomunikační sítě virtuální
realitou matrixu. Indiáni, elfové, orkové a trpaslíci založili své vlastní státy. Škody na životním prostředí učinily
mnohé oblasti neobyvatelnými, ale skupiny ekologických aktivistů vyhlásily hříšníkům válku a probuzené síly
použily k léčení Země nepředstavitelnou magii. Když strach ze změny světa rozdělil země, regiony a rodiny,
rozpadly se velké státní útvary na malé zemičky a městské státy. Obrovská rozbujelá města – známá jako
metroplexy – zohavila krajinu a pohltila celé kraje. Policejní síly, které již nebyly schopné čelit vlnám
zločinnosti a povstáním, byly privatizovány nebo přešly v rámci smluv na podniky.
Megapodniky jsou nové supervelmoci tohoto světa a podléhají svým vlastním zákonům. Od té doby, co se nujen
stal globálním měnovým standardem, hovoří celá planeta jejich řečí. Megapodniky hrají smrtící hru a vysílají do
stínů své zakoupené šachové figurky, aby získaly malý náskok v nekonečném konkurenčním boji. Zároveň se
jejich šéfové a námezdní otroci skrývají ve vlastních enklávách, bezpečně chráněni stěnami z ostnatého drátu a
indoktrinace. Mimo zdi a přepážky těchto arkologií se nacházejí celé neovladatelné čtvrti plexu.
Ulicím panují gangy; neustále roste počet zapomenutých, kteří nemají ani systémové identifikační číslo (SIN),
aby si mohli koupit alespoň nějaká práva. Tito vyvrženci, disidenti a rebelové jsou odpadem společnosti, sídlí ve
zpustlých barabiznách a přežívají pouze díky své zločinecké energii a dravčím instinktům. Mnozí z nich se
pokouší uniknout svému utrpení tím, že používají silně návykové čipy BTL a na chvíli vnímají svět smysly
někoho jiného. Jiní se spojují dohromady, částečně proto, aby přežili, částečně proto, aby svým zvráceným
způsobem dosáhli moci.
Také technologie lidstvo změnila. Mnozí již nejsou pouze tvorové z masa a kostí, neboť k svému prospěchu
využili výdobytky kyberwaru, aby se z nich stali více než lidé. Někteří mají implantáty, jež jim umožňují přímou
interakci se stroji, jako deckeři, cestující se svým kyberdeckem a programy matrixem, nebo riggeři, kteří se
napojují do dopravních prostředků nebo bezpečnostních systémů a splývají s nimi v jedno. Jiní se pokoušejí
rozšířit hranice svých lidských schopností, aby se mohli na ulicích měřit s ostatními pouličními samuraji. Člověk
roku 2072 je silnější, chytřejší a rychlejší než jeho předkové.
Ve světě 70. let 21. století vrhají monstrózní metroplexy dlouhé stíny. A v trhlinách a skulinách mezi
gigantickými podnikovými strukturami mají svůj domov shadowrunneři. Celé části společnosti žijí a umírají na
pozadí černého trhu, vykořisťovaní a zneužívaní, ale přesto se svým vlastním druhem vlivu. Mafie, Jakuza a
další zločinecké organizace rostou jako houby po dešti a jejich sítě nabízejí vše, co se dá koupit. V této kultuře,
kde je samostatnost životní nutností, jsou shadowrunneři profesionálové. Pokud chtějí podniky zařídit nějakou
práci a nechtějí si samy špinit ruce, zorganizují shadowrun a obrací se na jediné lidi, kteří pro něj přicházejí
v úvahu: shadowrunnery. I když i ty nejzabezpečenější vládní a podnikové databanky existenci shadowrunnerů
sotva zaregistrují, poptávka po jejich službách je enormní. Deckeři proklouznou jako myšky do počítačových
systémů podnikových obrů a ukradnou to jediné, co má v tomto světě reálnou hodnotu – informace. Pouliční
samurajové představují svaly k pronajmutí, jejichž bojové dovednosti a reflexy z nich činí neoddiskutovatelné
městské dravce. Riggeři umí zacházet mnoha způsoby s dopravními prostředky a dronami. Mágové, obdaření
vzácným darem k vyvolávání a formování magické energie, která dnešní svět obklopuje, jsou obzvláště žádaní,
jestliže jde o to vystopovat protivníka, zabránit mu v použití zaklínadel, provést magickou sabotáž nebo o jeden
z mnoha dalších úkolů, který si jen chorobná fantazie zaměstnavatele dokáže vymyslet. Všichni prodávají své
schopnosti a nadání, jak přežít, a přijímají zakázky, které jsou pro jiné příliš nebezpečné nebo ilegální.
Vítej na temné strane budoucnosti, příteli. Bude to pekelná jízda.