Vaeranias píše:
Takhle pak vypadáš jako strážce čistoty systému, kterého uráží i odchylky, které se ho netýkají, a to snad není pravda, ne?
To je bohužel smutná úloha každého, kdo zastává názor, že výchozí stav je lepší něž nějaká změna. Ještě můžeš přidat slova jako "rigidní", "konzervativní" a tak podobně...
Vaeranias píše:
Proč nenapíšeš, když jsme tedy pomýlení, identické důvody proti.
Lecos už jsem napsal po minulých diskusích... viz
http://www.d20.cz/clanky/o-pravidlech/2726.html a také zde jsou relevantní argumenty (to je překlad)
http://www.d20.cz/clanky/o-pravidlech/2583.html Stejně tak bych mohl žádat od zastánců 3k6 nutnost rozporovat argumenty pro d20 verzi, což se tu též vesměs nekoná, protože každý si prostě jede to své. Problém je právě v tom, že se jaksi apriori předpokládá, že inovace je k lepšímu a tedy musí být vyvrácena nikoliv, že musí být argumentačně v prvé řadě podopřena...
Vaeranias píše:
D20 není jen o výhodné statistice a rozumně věrné simulaci. Je to také o patentech, ochranné známce. 3d6 nebylo možné použít a dát jako patent nebo známku. d20 ano.
protiargument: Herní mechaniky nelze patentovat. Dvacetistěnnou kostku mohou užívat i jiné systémy (a také tak činí). Patentovat lze logo (d20 systém), konkrétní doslovné znění (OGL/d20 licence), a specifická výjimečná slova. Logo d20 a myšlenka d20 systému byla vytvořena až po vytvoření pravidel D&D. Pokud by tato obsahovala 3k6 mechaniku, pravděpodobně bychom měli 3k6 systém a 3k6 logo.
Vaeranias píše:
Vím o systému dost na to, abych věděl, že není objektivně matematicky vyvážený, protože to není možné.
Hm... takže máme dát na tvoje slovo...
Vaeranias píše:
BTW, já třeba hráčům DC neříkám, dokud nejde o opakované pokusy.
A už jsme u jádra pudla. 3e
je postavena na tom, že hráči činí
kompetentní rozhodnutí a v tomto směru je systém vyvažován. Pokud jej destabilizuješ tím, že hráče mateš na základě inteligence jejich postav, potom ten systém dostává trhliny. Ale je to ve způsobu provádění toho systému, nikoliv v systému samotném.
Vaeranias píše:
Jsem elfí princátko...
Protiargument:Ano,
když tě honí potvora, máš při k20 systému a přeskakování jámy 15% šanci, že se ti ji nepodaří přeskočit. Máš nějaký odhad toho, jaká je fatalita přeskakování 1,5 metrové průrvy jestliže je člověk pronásledován a tudíž ve stresu, se zůženou pozorností, vyčeprán dosavadním pronásledování atd.? Já ho nemám, ale 15% mi nepřipadá nějak od věci. Naopak 0,5% mi připadá sakra málo.
Příklad s vesničany je mimo. Všichni berou "take 10". Pokud bude vesničany honit potvora, opět bych jich na dně jámy čekal víc. Problém je, že sice s nádechem lehké ironie směšuješ tyhle případy dohromady, ž čehož pak nevzejde nic dobrého.
Vaeranias píše:
Alnag: Nedal jsi mu procenta úspěchu, to ani u d20, těch +1 = +5% je jen iluze.
+1 je u d20 vždy přírůstek o 5% pokud není rozdíl schopnosti a DC větší než rozsah kostky (tedy 20), nicméně taková situace by v zásadě neměla nastat při dodržení odpovídajících CR atd. Pokud chceš operovat s tím, že je to iluze, podej nějaký přesvědčivý dúkaz.
Vaeranias píše:
Ostatně to, jaké máš běžné hranice, ve skutečnosti víš i u d20, když využíváš take 10 (není jiného důvodu tohoto pravidla než to, co vytýkáme hodu d20 :-)
Otočme to. Není to tak, že vše, co vytýkáte d20 řeší pravidlo take 10. A pokud ano, potom je problém v pravidlech, které mají tuto kompenzaci obsaženou nebo v tom, že je někteří lidé neumí nebo nechtějí používat?
Vaeranias píše:
Nerozumím tomu, jak je možné jedním dechem říkat "3d6 hru rozhodí a je neprůhledné" a zároveň používat d20 a take 10/take 20, eventuelně ignorovat neúspěšné hody deklarací nějakého pseudoneúspěchu.
Čemu nerozumíš. Že d20 systém je koncipován jako transparentní hra, v níž hráči mají mít možnost adekvátně odhadnout svou schopnost úspěchu. Nebo nerozumíš tomu, že fatální neúspěch je zřídkakdy herně zajímavý a tedy je kompenzován pravidlem take 10?
Vaeranias píše:
Neříkáme, že 3d6 je věrohodnější. Říkáme, že eliminuje pro nás neúnosnou míru neúspěchu tam, kam nepatří.
Přesně tak. 3k6 eliminuje neúnosnou míru neúspěchu tam, kde jsi měl už dávno dělat take 10.
Shrnu-li to, drastická selhání nastávají při hodech d20, než při 3k6. To je fakt. Je ale třeba rozlišit - selhání v boji, kde je to kompenzováno tím, že jde o sérii výměn a tedy to jede směle k průměru. A u jednotlivých ověřování dovedností. Zde je to problematičtější a proto obsahuje d20ka pravidlo "take 10". Ovšem argumentovat pro 3k6 z pozic ignorování pravidla "take 10" je absurdní, protože to je nedílná součást systému.
Stejně tak neobstojí argument o tom, že 3k6 může také používat pravidlo "take 10". Ano, může ho používat. To nijak nezvyšuje jeho hodnotu. U 3k6 se pokoušíte minimalizovat nízké hody křivkou a nad to stavíte ještě další minimalizaci těchto hodů v podobě "take 10". Je to vlastně svým způsobem duplikování.
Podstatné je nicméně, že d20 dává oproti 3k6 jednak víc možností hrdinsky zazářit, udělat něco mimořádného. Stejně jako má spoustu fatálních selhání má i spoustu dramatických úspěchů. A o to jde. Všechno ostatní už bylo řečeno a napsáno víc než jednou. Nechci opakovat to, co jsem napsal ve svém článku ani v tom, který jsem překládal. Můžete s nimi polemizovat v příslušných diskusích, pokud chcete...
Doufám, že po tomto jsou všichni uspokojeni, že nebyli argumentačně minuti.
Peace!