jj, jak praví Alnag, portugalcům stačilo kopírovat, co viděli u sousedů dnes a denně. :)
Karavela je totiž opravdu nápadně podobná arabské dhau, která měla dva malé stěžně s latinskými plachtami už někdy počátkem našeho letopočtu.
Dva stěžně měl někdy v 6-7. století i byzantský dromón a když severoitalská města stavěla podle jeho vzoru své slavné galéry, též jim někdy dávala dva stěžně.
Neboli severní Evropa byla se svým jedním stěžněm ve 12. stol. beznadějně zaostalá :))
Argo píše:
Kogy ne; spíš nefy, s tím veslovým kormidlem; kýlové kormidlo a koga je 13. století, a to ještě docela pokročilé.
Máš pravdu, s kogou jsem trochu přestřelil. :) Na jihu ve Středozemním moři se prý objevila až někdy počátkem 14. století. Holt ze severu je to dálka. Takže tam asi fakt mohli ve 12. stol. být maximálně tak ty nefy, který v tý Středomořský konkurenci vypadaly popravdě řečeno dost uboze.
Mimochodem, jak tu byl načata ta konstrukční pevnost dřevěných lodí - ty válečné galéry italských měst měly na délku až 60 m, přičemž poměr šířky trupu k délce byl nevídaných 1:9.
Ale je pravda, že ta hranice byla někde kolem 70 m, tuším, pak už se ty lodě na velkých vlnách lámaly.
Ha, a ještě poznámka ke kormidlu - já sem si dřív myslel, že kormidlo na zádi v ose lodi vymysleli první Číňani. Ale prý se našli modely egyptských lodí z 3 tis. př.n.l., které mají středová kormidla s kormidelními pákami na čepu nad zádí. V Egyptě se prý tyhle kormidla vyskytovaly celou dobu zároveň s bočními kormidly a kormidelními vesly. Ehm. Ty Egypťani zatrolený...