V rámci akce Zachraňte knížky, jsem zachraňoval komiksy od Crwe a Arga. Před pár týdny došla Argo Evropa a tento týden i Crew USA. Tak si dovolím trochu zhodnotit.
Můj Batalcan - X/10
Autor zažil teroristický útok v pařížském klubu Batalcan, a protože je výtvarník, převtělil tento hrůzný zážitek v komix. Je to skoro až artterapie dotyčného, a fakt se to nechci snažit napasovat na nějakou škálu. Hele, jestli vás zajímá zkušenost reálného člověka, co se musí vyrovnat s fakt posraným dnem a vyhovuje vám komixová forma, jděte určitě do toho, přesně to tady dostanete. Pokud ne, kašlete na to, nic jiného tu není.
Znovuzrození hrdinů DC - X/10
Tohle je taky nehodnotitelné. V tomhle komiksu se fikčně zdůvodňuje, proč DC restartuje svůj hlavní vesmír, tedy částečně. Je to nesmyslné, je to násilné (ne ve smyslu mlátiček, ale že se všechno podřizuje vnějšímu tvůrčímu záměru), je to nepřehledné, je tam pár fakt cool obrázků... Klidně by se tomu dalo prásknout 1 nebo 2 za ty obrázky. Ale popravdě od toho člověk tak moc nic nečeká a ví, že to bude přesně takové, že mi to přijde vlastně nefér.
Deadpoool: Mrtví prezidenti - 3/10
Tohle je totální konina. Nesmrtelný žoldák Deadpool bojuje s nemrtvými pokřivenými verzemi amerických prezidentů. Což je originální námět na akční komedii, popravdě. Ale kresba je průměrná, příběh nedává smysl a hlavně ty vtipné hlášky jsou neskutečně trapné. Fakt moc. Níž nejdu, protože to má pár nápadů, mezi tím trapným hnojem se při té neuvěřitelné kadenci najde pár věcí, kterým jsem se zasmál, byť perly to taky nejsou, a hlavně protože mám pocit, že autoři vytvořili to, co chtěli. Asi se to někomu líbí. Mě ne.
Spectacular Spider-Man: Do soumraku - 4/10
Další průměrná kresba, příběh tentokrát dává celkem smysl, v tom ohledu, že celkem chápu, o co komu jde a proč dělá zrovna tohle (byť je to často "protože nedokážu sedět na zadku a chytám se stébel"). Ale je dost odbytý, skáče od místa k místu a většina zastávek je zpětně celkem zbytečná. A nevím, jestli mají být Spider-manovy hlášky vtipné (nejsou) nebo záměrně trapné (tak proč jsou v každé druhé bublině), ale štvaly mě víc než u deadpoola. Co to zvedá o hodně nahoru je scéna, kde si Spider-man vyříkává nějaké věci s JJJamesonem, to je jedna ze scén, které si budu pamatovat. Ale na víc, než lepší podprůměr to nestačí.
Avengers: Poslední návštěva - 4/10
Mstitelé se po těžkých časech dají znovu dohromady, a hned se musí vyrovnat s útokem ultramocných bytostí, proti kterým de facto nemají šanci. Jsou tam hlášky, marvel mytologie, a hlavně moc moc moc OP mlátiček. Přesně jeden z těch komiksů, kvůli kterým jsou superhrdinové pro někoho barbarská zábava. Ale popravdě, je to opravdu docela zábava, byť ve výsledku o ničem. Takže ten lepší podprůměr docela sedí.
Zatím dobrý - 5/10
Komiks o bratrech Mašínových. Ambiciozní věc, závažné téma, umělecké zpracování. Úplně se to nepovedlo. Kresba je skutečně umělecká, ale ne úplně přehledná. Všechny kladné postavy mají červený koloring. Trapná berlička, a jasně ukazuje na problém. Kdo je na čí straně máme poznat z toho, co říká a dělá. Dvě dlouhé pasáže fungují dobře. První je finální útěk do Berlína. Jednoduchý přímočarý příběh party kluků, kterým jde o hodně a hodně jim hrozí. Skoro si myslím, že s pořádným úvodem by to fungovalo i lépe než výsledek. Druhá fajn pasáž je, když mladšího Mašína vyslýchá StBák. A jde na to stylem hodného poldy. Takže si povídají a je tam hromada flashbacků. StBák se Mašínovi snaží dostat pod kůži, Mašín se s ním snaží vyjebat. Občas se zdá, že jeden nebo druhý pokročil, a je to velmi zajímavé. Má to možnost dávat těm střípkům úvody a kontext. Dalo by se z toho vytáhnout víc, ale je to dobré. Jenže mezi těmihle pasážemi je etapa, kde Mašínové dělají odboj. Možná poznámka k mému pohledu na Mašíny: Nepřijde mi, že by měli nějaký vyšší plán a dělali huráakce, které měly ublížit komunistům, a coratellar demage je moc netrápila, což dovedu pochopit, ale určitě neglorifikuji. Autoři komiksu k nim mají pozitivnější postoj, ale žádný plán u nich také nemají. Takže se tato zásadní etepa rozpadne do hromady epizodek bez jasných souvislostí, ve kterých se čtenář ztratí. A otráví ho to, nebo alespoň mě to dost otrávilo, proto je hodnocení tam, kde je.
Tři králové - 6/10
Mašín, Morávek, Balabán, druhoválečný odboj. Zásadní téma, zajímavá věc. Kresba je moc pěkná, taková ruční, propracovaná a realistická. Autor umí vyprávět. A je to hodně promarněná příležitost. Protože to není úplně dobře pojato. Autoři se nám snaží ukázat co nejvíc činů a událostí aktivit této trojice, ale protože mají omezený prostor, je to všechno hrozně letem světem. Co pár stránek nové téma. Kontextu je tu málo (což trochu zachraňují medailonky osob vzadu, ale chápete, že při čtení se tam člověk dívat nechce), a takových věcí, co jdou na dřeň, nebo zanechají skutečný umělecký dojem, taky. Takže to není vstupní brána pro lidi, co ty tři neznají, protože se nebudou chytat, ani něco pro fajnšmejkry, kteří se nedozví nic nového. A i těm, co mají znalostí tak akorát (třeba já) bude chybět, že se vlastně nedozvěděli něco, co si nemohli přečíst v stručném životopise. Dva příklady za všechny. (Nebudu si hlídat SPOILERY, předpokládám, že každý ví, jak končili odbojáři). Morávek se dozví o popravě Balabána - kolik prostoru dostane smutek vojáka nad ztrátou přítele a spolubojovníka? Jeden panel, kde si zakryje oči. Morávek se setká z Gabčíkem (a jinými členy Silver A, ale ti jsou jen namalovaní na pozadí, nic neřeknou, a kdyby neměli medailonek vzadu, ani si jich nevšimnu). Morávek nesouhlasí s atentátem, ale Gabčík ho přesvědčí, aby jim slíbil pomoc. Hele, dala by se napsat divadelní hra, kterou by tvořil jen jejich dialog. Tady na to jsou tři bubliny. To není nadsázka, jsou doslova tři. Zklamání celkově. Ještě zmíním SFX (to jsou ty citoslovce vepsané do panelu). Normálně si jich nevšímám, ale tady jsou žluté a fialové, napsané výrazným fontem, a fakt strašně ruší. A že má Mašín, padající po osudném klopýtnutí k nohám gestapáků přes záda napsáno PÁD je prostě prasárna, který ten zásadní moment úplně ničí. Uf. No, rozjel jsem se, protože mě ten z většiny zahozený potenciál fakt mrzí.
Astonishing X-Men: Nadaní - 7/10
Konečně jedna dobrá Marvelovka. Několik mutantů obnovuje X-men školu pro mutanty, a do toho se objeví lék, který by z nich mohl udělat lidi. Jako, není to nejlepší superhrdinský příběh všech dob, ale postavy jsou rozdílné, jsou jasné jejich vztahy a motivace, akční scény zapadají do příběhu, který je o nich a jejich dilematech a rozkolech, humor je příjemně mimochodem a ne narvaný na sílu, ne všechno je černobílé. Jako jo, pokud vám tenhle žánr nic neříká, asi vás to nezaháčkuje, ale jinak to je nadprůměrná věc.
Cromwell Stone - 7/10
Šílený art, se šílenou kresbou. Do půlky jsem se nechytal, ale pak to do sebe začalo zapadat. Evropa, umělecké pojetí a stojí to za to. Nevím moc, co k tomu říct. Níž to dát nejde, je to fakt skvělé, pokud máte rádi tyhlety artové věci. Ale výš taky ne, protože na to, že to má být umění to ve mě zas takovou stopu nezanechalo.
Jack Wolfgang - 7/10
Svět, ve kterém jsou zvířata antropomorfní, ale žijí mezi lidmi, byť jako řekněme diskriminovaná skupina. Hlavní hrdina je kulinářský kritik a tajný agent, oboje na té nejvyšší úrovni. A taky vlk. Je to originální, je to fakt zábavné, je to hezky nakresléné. Není to taková pecka, jako Grandville, nesednul jsem si na zadek, je to "jen" bondovka, ale ze světa, s jehož specifiky si autoři hrají a jdou do toho naplno.
Batman: Já jsem Ghotam - 7/10
Je to Batman. Pokud víte, co čekat od Batmana, tady to je. Je to cool, není to strojené, jsou tu nové postavy a témata, pracuje se i s charaktery postav. Je to temné a působivé. Ale není to ani nijak převratné, takže moc nemám co konkrétně pochválit, krom toho, že je to dobré jako celek.
Flash: Když blesk udeří dvakrát - 8/10
Na začátku se dojíždí nějaké motivy ze znovuzrození, ale pak se jede nová linka. Je to plné akce, ale taky emocí. Ty jsou dost silné, ale přichází ve chvíli, kdy je postavám věřím. A rozhovor Flashe s padouchem je extrémně osobní, ukazuje to nejesenciálnější na problému "Co znamená být superhrdina" . Ne že by to v DC už nebylo řešeno statisíckrát, ale tady je to tak propojené s hlavní postavou a předešlým děním, že jsem si z toho na ten zadek fakt sedl. Silná scéna, jako celek silný nadprůměr. V kategorii zásadních děl to není, přeci jen to není až tak převratné nebo mistrovsky udělané, ale jestli něčemu můžu vytknout jen to, že to není mistrovské dílo, tak je to fajn.